MinTorpBlogg

MinTorpBlogg

Vad händer på Torpet under året? Jo, allt från trädgårdspyssel, växthuset & våra hundar.
VÄLKOMMEN ! Jag blir så glad över en liten hälsning från Dig!
Men jag vill även att du ger dig tillkänna med ditt namn.

torsdag 15 december 2011

Vilket arv

Under hösten har jag gått en släktforskarkurs.
Väldigt spännande att följa sina släktingars vandring.
För flyttade, gjorde dom ofta.

I tisdags fick jag erbjudande om att följa med till Arkivet i Lund.
Här hamnar kyrkböcker från Skåne, Blekinge & Halland.


När boken kommer in ska man använda vita bomullshandskar.
Väldigt speciell känsla att sitta & bläddra i dessa
gamla böcker, som prästen  skrivit i för längesedan.

Detta är verkligen ett fantastiskt & unikt arv 
vi har här i Sverige.


Allt får man inte titta i själv pga en sekretess på ca 75 år.
Men det som rör ens släkting tar de fram & du får titta på det under uppsikt.

Verkligen en lärorik dag, eftersom det var 1:a gången jag var där.
Tack till min väns pappa som ledsagade mej i detta.

Ha det gott alla



4 kommentarer:

Lantis tantiz sa...

Så spännande, man vet ju inte vad som kan dyka upp......
du har helt rätt, det är en unik skatt vi har tillgång till.
Lycka till med din historia!

Anonym sa...

Åh vad härligt, det är något speciellt med dessa gamla böcker. Att få ta på dem är som en resa i tiden.

Önskar dig en härlig dag

Christina sa...

Det är spännande med släktforskning. Roligt att få reda på lie om ens förfäder./Lila-Christina

lantliga livet sa...

hej ja det är spännande med släktforskning!
jag är nere på 1817 i min släkt!