MinTorpBlogg

MinTorpBlogg

Vad händer på Torpet under året? Jo, allt från trädgårdspyssel, växthuset & våra hundar.
VÄLKOMMEN ! Jag blir så glad över en liten hälsning från Dig!
Men jag vill även att du ger dig tillkänna med ditt namn.

onsdag 31 augusti 2011

Svamptork

 I måndags skulle jag bara ta en tur i svampskogen
1½ timme senare kom jag hem med 12 liter trattisar


Det finns två mindre brickor till som inte fick plats

NU måste jag ha en svamptork
Ut på nätet & leta .... allt från 595.-   -  1900:-
Och då är torkytan 34 cm i diameter i ca 5 lager
Också hittade jag ett blogginlägg från 2010 med en hemmasnickrad !

Det blev en tur till Claes Ohlsson´s
En kupévärmare + myggnät stod på inköpslistan
(ganska kul kombination)

Till botten tog vi vad vi hade hemma


Hål till fläkten


Klart


Hyvlade brädor till ramarna
Fäste myggnätet med häftklammer på undersidan
(Hann inte med att fota, mannen hade bråttom in  & testa )
Två ramar ska det vara, kan vara att det blir en till.
Idag ska nätet häftas på på den andra.

Nu är torkytan 50x75 cm/ram !


Nu är det nästan färdigtorkat !

Vad blev då priset ?
Hyvlade brädor 92:-  Fläkt 199:-   Nät 49:-  = 340:- !!

Ha det gott



10 kommentarer:

Anonym sa...

Den blev ju perfekt. Ut och plocka nu för fulla muggar. Sälj om du får för mycket.

Caroline

Mari sa...

Vad kul att du hitta så mycket svamp. Torken blev super! Jag köpte obh´s svamptork jag håller med dig om att den är liten! Din tork kan du ju använda till så mycket mera... värmefläkten kan du ju ha i bilen, jag kan knappast ställa min tork i bilen hihi.
Jag ska köra svamp i min tork i dag, vi får se hur det går... det blir ett inlägg om det sen =)
Kramis Mari

Susann sa...

Mari - Det har du rätt i att, jag kan ha fläkten i bilen :) För ca 5 lit plockad svamp tar det ung 1 dygn tills de är torra.

Anonym sa...

Väldigt finurligt! Det är bara fantasin som stoppar en!:)
Ha en trevlig svamphöst!/Mia

Anonym sa...

Hejsan! Jag letar själv efter en svamptork och örttork och hittade din finurliga tork - imponerad!!! Hade jag "plats" så skulle jag definitivt ta efter ditt exempel, verkar vara oslagbar! Tack för ditt tips!! Kramizzz från Maggis

Susann sa...

Tack Mia & Maggis för era kommentarer. Nu ska jag ju inte ta till mej all ära i detta.... jag hittade lösningen hos Danjohnssons blogg, men har hittat ytterligare fler liknande hemmasnickeri.
Fördelen med denna är att man kan göra den i den storlek man vill + hur många ramar. Vi ska ha 2 ramar till.
// Susann

Monica sa...

DEN VAR JU BRA, MEN MIN MAN ÄR INTESÅ HÄNDIG, SVÄRMOR HADE EN KÖPETORK FÅR NOG LÅNA DEN ISTÄLLET, KANSKE SKA JAG BYGGA EN SÅDAN HÄR SJÄLV MEN DÅ TAR DET TID FÖR DET VERKAR VARA SMART OCH KUPEVÄRMARE HAR JAG REDAN...TACK FÖR TIPSET,,FÅR VÄL HA DEN HÖGT SÅ INTE BOYSEN MUMSAR. KRAM MONICA

Monica sa...

PS GLÖMDE FIN HEADER DU HAR FIXAT

Anonym sa...

Såg detta inlägg:
"En varning utfärdas också för Clas Ohlsons Car Heater 1250W då överhettningsskyddet på testobjektet inte löste ut trots temperaturer på över 130 grader!"
http://teknikkonsument.se/2011/01/22/kupvrmaren-som-r-bst-i-test-2011/
Björn

Susann sa...

TACK Björn för detta, ska kontrollera upp vilken jag har.