MinTorpBlogg

MinTorpBlogg

Vad händer på Torpet under året? Jo, allt från trädgårdspyssel, växthuset & våra hundar.
VÄLKOMMEN ! Jag blir så glad över en liten hälsning från Dig!
Men jag vill även att du ger dig tillkänna med ditt namn.

fredag 24 december 2010

2010-12-24

Vill önska er alla en riktigt
GOD JUL

Här kommer ett litet recept på frukostbullar
där man lätt förbereder en deg på kvällen,
sedan bakar man dom på morgonen.
Gäller ju att passa på med det där extralyxet
när man är lite ledig !
^^^^^^^^^^
15 g jäst
3½ dl kallt vatten
1½ tsk salt
1 msk socker
1 msk olja eller mjukt smör
100 g grahamsmjöl eller havregryn
ca 350 g vetemjöl

Rör ut jästen i kallvattnet
Tillsätt resten av ingredienserna, rör kraftigt tills
degen blir en klump. degen ska inte knådas med händerna!
Täck skålen med plast, ställ i kylen till nästa dag.
Nästa dag:
Värm ugnen till 200 grader
Tag 2 msk och tag upp degbullar, forma till bullar
& lägg på bakpappersklädd panna
Låt jäsa i ca 10 min,
pensla med mjölk, grädda i ca 20-25 min.
Ca 12 bullar blir det.
Går bra att frysa in.


Ha en god frukost

Varma hälsningar från Susann


3 kommentarer:

Mari sa...

God jul på dig oxå =)
och tack för receptet. Det såg ut att vara enkelt, så det ska jag nog prova här i mellandagarna

En Stor julkram från Mari

PMK på Odla! sa...

Nu kan jag äntligen göra mig till känna! ;) Tror fan det blir ''blogspot'' för mig också, nu när anonyma också kan kommentera! :)
Ha de gött å visa mer chili!!

Susann sa...

Det gäller ju att göra rätt inställningar, men nu vet jag att det funkar.